دانشمندان تایوانی درمان بالقوه ای را برای دیابت کشف کردند

23سپتامبر 2021- بر اساس گزارشات، دانشمندان تایوانی یک مکانیزم کلیدی را کشف کرده اند که باعث دیابت می شود و درمان دارویی جدیدی را توسعه داده اند که می تواند این بیماری را "بطور کامل" معکوس کند.

ثابت شده است که دیابت در اثر از بین رفتن سلولهای بتا و اختلال عملکرد این سلولها در جزایر پانکراس - مناطق دارای سلولهای تولید کننده هورمون-، ایجاد می شود. دکترYang Wen-chin  و تیمش از آکادمی Sinica، در مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی(ABRC) از طریق آزمایش بر روی موش ها دریافتند که ژن کد کننده پروتئینی به نام [1]Pdia4،مسئول تخریب سلولهایبتا می باشدو مهار این ژن می تواند از تخریب سلولهای بتا جلوگیری کرده و حتی آن را معکوس کند.

در این مطالعه، دانشمنداندریافتند که در موش ها وجودPdia4 ، منجر به مرگ سلول های بتا، اختلال عملکرد آنها و تولید گونه های اکسیژن واکنشی نابجا(ROS) می شود. آنها دریافتند کهPdia4 با شرکای پایین دستی خود، یعنیNdufs3  وp22phox ، سبب افزایش تولیدROS در میتوکندری و در سیتوزول سلولهایبتاشده و منجر به تخریب آنها و پیشرفت دیابت می شود.

هنگامی که دانشمندان از مهار کننده ی Pdia4، به نامGHTT[2] ، استفاده کردند، دریافتند که این ماده در تعامل بین این ژن با شرکای آن تداخل ایجاد کرده، تولیدROS را کاهش داده و از تخریب سلولهای بتا جلوگیری می کند. نتیجه ی حذفPdia4 در مدل های موش، بهبودی از دیابت بود.

علاوه بر این، دانشمند دریافتند که این روش حذف Pdia4به تنهایی یا در ترکیب با کاهش غذا، می تواند "دیابت را به طور کامل معکوس کند". محققان معتقدند که معکوس شدن دیابت در موش ها در نتیجه "کاهش مرگ و میر سلولهایبتاو/ یا تولید دوباره ی سلولهای بتا"بوده است.

بر اساس این مطالعه، دکتر یانگ پیشنهاد کرد کهPdia4 می تواند به عنوان یک هدف تشخیصی برای دیابت مورد استفاده قرار گیرد، در حالی که مهار کننده آن یعنیGHTT ، می تواند به عنوان دارویی برای درمان این بیماری استفاده شود. دکتر یانگ اعلام کرد که مطالعات پیش بالینی با پشتیبانی وزارت علوم و فناوری به پایان رسیده است. فازاولآزمایشات بالینی در ژانویه سال آینده در تایوان آغاز می شود و تخمین زده می شود که حداقل 7 سال طول بکشد تا این دارو بتواند آزمایشات بالینی خود را تکمیل کرده و به بازار عرضه شود.

بر اساس آمار اداره ارتقای سلامت، تقریباً 2 میلیون نفر در تایوان از دیابت رنج می برند. موارد جدید با نرخ 25000 مورد در سال افزایش می یابد.

منبع:

https://www.taiwannews.com.tw/en/news/4295192

 



[1]Protein Disulfide Isomerase Family A Member 4

[2]2-β-D-glucopyranosyloxy1-hydroxytrideca 5,7,9,11-tetrayne